30 november 2023

Pressmeddelande: Bra att bedrägerier inom tandvården beivras

I media rapporteras att Ekobrottsmyndigheten väckt åtal mot två personer för välfärdsfusk kopplat till två tandläkarmottagningar. Privattandläkarna välkomnar arbetet mot fusk i välfärden.

– Det är positivt att Försäkringskassan använder sig av riktade kontroller mot de vårdgivare som de misstänker missbrukar tandvårdsstödet, säger Lars Olsson, näringspolitisk chef för Privattandläkarna.

Privattandläkarna noterar att ingen av de åtalade, som inte är kopplade till något medlemsföretag, är dömda för något brott än, men tycker principiellt att det är bra att fusk inom tandvårdsstödet beivras.

För mer information kontakta:
Jacob Rennerfelt
Verksamhetsanalytiker
jacob.rennerfelt@ptl.se

Privattandläkarna är en branschorganisation för de privata tandvårdsföretagen i Sverige. Privattandläkarna är en medlemsägd, medlemsstyrd och partipolitiskt obunden organisation. Privattandläkarna företräder cirka 1 200 medlemsföretag. Privattandläkarna arbetar för trygghet, kvalitet och öppenhet i tandvården. www.ptl.se.